blodgivningen igår

Jag var å kontrollera mitt blod på Blodcentralen igår.
Mitt blodvärde var för lågt sist jag donera blod och det kan tydligen vara farligt mig.
Kvinnor får inte ha lägre än 125 och jag hade 115. Så sköterskan tog in mig i ett litet rum där hon tog ett "allvarligt snack" med mig höhö.
Sen tog hon ett stick i mitt finger och blodet forsla ut.

Hon var lite hårdhänt faktiskt, men trevlig! Lite stressig var hon också.
Första testet visa att jag fortfaande har för lågt för att donera, andra var mycket högre än gränsen, tredje var precis på gränsen . Hon kunde inte bestämma sig ifall jag skulle få ge eller inte.
Så jag fick ta ett till test, lagom över gränsen - det var bara att kavla upp ärmarna! YEI!

Sen var det obligatoriska kallsnacket medans hon skulle hitta min ådra, tvätta rent å så.
Jag hade två män som låg åt varsin sida av mig. Båda kom efter att jag hade fått min spruta. Båda blev klara med både doneringen och vilan efteråt, innan mitt blod ens hade runnit klart.
Så jävla segt.


Hon blev lite orolig men jag sa att det brukar vara så. Både jag och mitt blod kan inte vara snabba, sa jag. Vi har ett komplicerat förhållande till varandra, men vi kämpar tillsammans för barnens skull.

Jaha. Så lågt blodvärde och trögt blodforsell (eller vad man nu kan kalla det) då kan man ju tycka att man ska få ligga och vila en extra lång stund, eller hur? Speciellt efter att jag precis berättat att jag mådde illa efter senaste gången. Men nä, hon han inte ens plåstra om mig innan hon slängde iväg mig.

Jag blev lite ledsen, faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0