Julen 2008.


Heej!
Nu är julen över. Märkte ni av något? Jag fick julkänsla när jag kom hem, mamma överpyntar jämt. Bara i vardagsrummet räknade vi ihop 7 jultomtar. Men sen så sprang jag runt på stan i två dagar så jag hann liksom aldrig softa och invänta julen, utan allt blev så himla stressigt. Men jag är nöjd. Julen är mysig men tur att den endast inträffar en gång om året!


I år bröt vi en tradition som vi haft under hela mitt liv. Det vill säga att vi (hela släkten, dvs morbröder, mostrar, mormor&morfar och gammelmostrar och så resp. familjer) hyr en lokal där vi samlas runt 5tiden. Där äter vi prinskorv, köttbullar och andra syrianska rätter - men ändå väldigt läta rätter. Inget festligt så. Sen så över vi "tomte-sången" med barnen (vi sjunger när tomten kommer!) och några minuter efterså dyker den läskiga tomten upp. Delar ut juklapparna. Och så är det samma sak år efter år. Barnen skriker och är hysteriska. Alla sitter i olika hörn och har olika diskussioner i några timmar och sen går alla hem till sig där det är kliniskt rent, för vår "stora dag" är juldagen. Då vaknar vi på morgonen äter frukost, och just på julafton får vi äta alla julbakelser istället för mackor! Pappa och jag åker sen till kyrkan (men jag har på senare tid inte gått av olika anledningar) och sen när pappa kommer hem så gör han det också med "välsignelsen", om jag nu kan kalla det så. Och då börjar det klassiska pusskalaset! - "Edo bricho" (God jul) sträck fram handen - pussa tre gånger på kinderna- le artigt. Och så håller vi på hela dagen. Efter att vi god julat varandra i familjen så äter vi av det stora syrianska julbordet med finporslinet och de ömma glasen. Då vi har degat på soffan ett tag så är det nu dags att önska resten av släkten god jul. Det är oftast männen och barnen i familjen som åker runt medan kvinnan är hemma och tar emot gästerna. Samma sak i varje stuga - Edo bricho - sträck fram handen - pussa på kinderna, tre gången - le artigt. Sen får vi julkakor och julgodis. Varje familj erbjuder kaffe, men man dricker oftast hos någon av dessa då man nog inte orkar med sjuttielva kaffekoppar om dagen! Ibland får man någon likör till också. Och så senare på kvällen är det bara att stassa om till julfesten! Och så var julen över.


Men i år var det lite, lite annorlunda.

I flera år har vi, efter varje julafton - efter att alla har öppnat klapparna, diskuterat klart, städat klart, sagt att "I år. I år är sista året vi samlar hela släkten i en liten lokal! Nästa år firar varje familj själv!!" Och varje år är det samma visa - vi hamnar i den lokalen - som för varje år blir mindre och mindre, och förbannar oss. Men i år tog vi tag i det och sket i det fullständigt. I år firar alla för sig. Men min yngsta moster och mamma bestämde att vi ändå skulle fira ihop, för barnens skull. Så därav jul i Rönninge. Eftersom vi tyckte så synd om mormor och morfar så bjöd vi in dem med. I sista sekund så ringde även mosters mans bror och sa att även han och hans familj skulle fira jul i sthlm. Så det blev ett litet gäng ändå. Eftersom vi ändå var bra mycket färre än tidigare år så slog vi till med ett stort, ritkigt julbord. Rökt lax, olika sorters sill, potatissallad, korv, kräftstjärtar, köttbullar, rödbetssallad osv. osv. Vi hade även nuppe - som är sjukt äckligt och starkt!! Ja, efter maten kollade vi på Kalles jul och hade några, mycket intressanta diskussioner faktiskt! Sen helt plötsligt så ringde en tomtenisse mig och sa att tomten var tio minuter ifrån oss så jag samlade ihop alla barnen, satte dem i köket å bad dem att sjunga högt och tydligt för "sjunger man inte högt och tydligt så hör inte tomten er och kan gå vilsen" jag hade även en deal med tomtenissen att tomten skulle komma fram till köksfönstret (som är sånt stor, som går från golvet och upp) och knacka på, så att alla ungar skulle bli vettskrämda (HAHAHA) men idiottomten gick fram till fönstret som är vid diskbänken och skrämde skiten ur mig istället!!! Min julklappar blev; två klänningar och matchande smycken till - från Sibar och Fabbe. En snygg tavla från Idsala. En epilator (som jag ska dela med Fabbe och Elisha) från moster. Jag och Fabbe fick en teckning av Sina som hon rita på baksidan av Telge Bostäders informationsblad och det föreställde ett hjärta med öga-öga-mun. Sen så har jag, sen tidigare, fått pengar till ett årskort på atlantis gym och bad och till träningskläder och skor, av mamma och pappa! Sen åt vi en massa julgodis, gröt och drack vin och kaffe. Inte itllsammans dock. Och just det. Vi åkte, som varje år, till fabror och hans familj där vi utbyter julklappar. Vi fick den klassiska trisslotten, eller...det var inte den klassiska versionen utan den hade någon extra-lott med. Vann i alla fall femtio kronor. Så det är ju alltid något!! Jaa, så det var vår annorlunda julaftonsfirande!

Juldagen såg ungefär exakt likadan ut. Pappa åker till kyrkan (men i år med minsta två yngsta systrar som sällskap) Och i år var det öppnings-cermoni till den nya kyrkan som är betydligt större och fräschare. Nu behöver man nog inte be julvälsignelsen två dagar irad, så att alla får tillfälle (OCH PLATS+syre) att närvara. Det som var annorlunda i år också var att jag var den som fick köra runt mina systrar till släkten. I år var jag mannen i familjen. Kändes skönt. Det som inte var lika skönt dock var att köra i stiletter!

Hmm. What else. Igår var vi på fest i Hovsjö (assyriska föreningens) och jag har aldrig tidigare ångrat mig så mycket som i år. Överdrivet mycket folk. Vi var som packade sillar på dansgolvet. Jag ångrar att jag antingen inte gick på axafesten eller till festen där alla vuxna i släkten gick. De hade det mycket, mycket roligare. De betala en hundring mer än oss men fick meza SOM GICK ATT ÄTA (tillskillnad från vår då..vi hade 3 olika sorters meza, som typ verkar ha stått ute hela dagen för de var TORRA som snus) de fick 14 sorters meza, kalla och varma OCH en varmrätt. Snopet värre. Sen känns det inte Ok att komma hem 4 på morgonen och märka att föräldrarna fortfarande är ute på fest! Oh well. Oh well. Imorses (efter att drömt världens mardröm om att jag glömt Sina på ett fullproppat och väldigt annorlunda, T-central. Jag letade, skrek och grät igenom varje vagn och då jag kommer till nästa station, som var märsta!? så stängdes dörrarna igen. Frustration. I know. Stackars Sina) Som tur var så vakna jag av att hon och mina två kusiner, som sovit över hos oss, står och skriker utanför min dörr. Mysigt värre.  Åt min julfrukost, kakor+kaffe och stress-fixa mig. Jag och Idsala och hennes två bröder åkte in till skärholmen för att checka in rean - som sög. Jag hatar reor och jag förstår inte varför jag ger dem en chans år efter år. Fullt med folk. Bara äckligt stressande. Men idsala hittade ändå ett par kap! vi bestämde om ganska så snabbt att åka in till stan imorgon men senil-idsala kom på att de ska göra piroger hela dagen imorgon. Så shhoppingen får vänta tills på söndag. Jag har fortfarande inte kollat in mitt konto. Jag vågar inte. Efter att ha varit i skärholmen i någon timma så åkte vi hem, åt  och gick mot mormor och morfar - där vi oftast brukar samlas "dagen.-efter" diverse händelser. Hade det mysigt sen så bytte vi hus - mot vårt eftersom mamma tyckte att det var längesen min morbror och hans fru var hos oss. Så hon tvinga hit dem. Vi drack ett varsitt glas vin innan vi bytte hus mot Idsala och deras (tre hushåll bor på samma gård) Jag och idsala fixa en tonfisksallad som vi åt med olika sorters ost och lite jansons frestelse. Härlig blandning va? När mamma och pappa o co. skulle hem så sa jag att jag inte ska med eftersom jag och isala planerat att gå upp till morbror (som bor på gården ovanför oss haha) och skrämma alla grabbar som är där just nu och spelar poker. Men jäsningen gjorde aldrig sett, vi blev för slappa och vi orkade inte upp oss på den mega uppförsbacken som är mellan våra gårdar.


Så här sitter jag. Alla sover och jag ska själv ta och lägga mig snart. Måste bara surfa mig igenom allt jag missat under juldagarna - vilket iofs lär ta någon timma eller två. Men vad gör det då man har jullov?! Happyface. Undrar dock vad jag ska göra imorgon? Hmm..time will tell. Until then my friends, take care and sleep well!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0