Arg

Nej, jag är inte arg. I alla fall inte nu.
I tisdags så var jag ju hos min kusin och åt frukost. Moster satt med oss och åt och vi pratade och så.
Vi kom in på det här med att bli arg, hur vissa kan ta åt sig väldigt lätt, andra märker inte ens av det. Då sa hon att förr, då hon var mycket yngre så brydde hon sig inte för fem öre. Hennes moster var nästan tvungen att skaka om henne för att hon skulle förstå att "nu är det läge att bli arg" - men att hon nu, idag är rena motsatsen. Hon tar åt sig väldigt fort men visar det inte, utan låter det at gro inom sig.

Och det är det värsta jag vet. Att man lämnar sina känslor inom sig, känslor kan aldrig glömmas bort. De kommer alltid, ALLTID fram på ett å annat sätt.

Jag funderade på det här om att få folk att bli arga då jag satt på tåget. (Självklart lyckas jag skriva ett helt blogginlägg, eller lägga fram mina argument hur bra som helst när jag sitter på tåget, när jag duschar, när jag diskar och andra grejer som gör att jag inte kan sätta mig ner och skriva på samma sekund)

Vad är det för människor som kan få andra att bli arga, medvetet?

Jag är sån, i periodvis har jag världens temprament. Eller ganska ofta. Oftast hemma. Jag blir arg på samma sekund som jag får se något eller höra något - speciellt då det är något en människa har gjort medvetet.
Men om jag lyckas att lugna ner mig, utan att säga något då jag är arg (säger oftast saker som jag inte menar, moget va?) så kommer jag alltid fram till en och samma sak;

Det ÄR väldigt synd om den människan då. Om en människa som helt och hållet mår bra - varför ska den då få sina medmänniskor att bli arga? Nu syftar jag inte på smågrejer som vissa kanske gör helt omedvetet. Utan säger och gör saker mer eller mindre med flit.
Den människan kan inte må bra. Det är ju gamla känslor som den haft inom sig som bubblar upp i elakheter, är det inte så?

När jag tänker efter så är jag mer lik min moster än min egna mamma. Och lite så är det när det kommer till att ta åt sig också, jag tar åt mig men kan skaka av mig det lika fort. Det är jättesvårt att tänka logiskt då man blir arg och ledsen. Men det kommer ju sen efter att man tänkt igenom allt, den människan kan inte riktigt må bra.

Så gå iväg och krama om varandra istället för att slänga elakheter!


Kommentarer
Postat av: Idsala

kloka ord från en klok person.

2009-08-30 @ 13:26:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0